10 oktober 1985

 

Bron: Archief Cornets de Groot.

Mat heeft een politieke spotprent op Lubbers gemaakt. Hij staat er fraai op, met baard en uiterst valse ogen. Ik vond de tekening op haar bureau, wist helemaal niet dat ze er mee bezig was. Wat bezielt haar? Waar houdt een kind zich mee bezig vandaag de dag? Wat het betekent, die hele voorstelling, weet ik niet. Moet haar er morgen – dan komt ze thuis – eens om vragen.

Post met een nogal lullige brief van Hans.1 Zo reageer je toch niet op een gewone vraag? Heb hem onmiddellijk geantwoord en hem de oren gewassen. In de taal van Mulisch, en met Norman Corinth als voorbeeld. En de vraag (van Mulisch!) of je niet wou weten als je geëxecuteerd bent, waar dat dan voor was? 2
Wat Mulisch betreft: het wegzuiveren van mijn artikel3 is een ordinaire kwestie van censuur. Het bevalt hem niet dat ik een link kan leggen met zijn werk. Zijn hele Magnum Opus wordt al, met indeling en al, in Archibald Strohalm aangekondigd!

[p. 14]

Hoe kan iemand die een lezing Het Ene houdt, beweren dat zijn magnum opus los gezien moet worden van het werk waarvan hij leeft?

[In handschrift:] (Hier hoort – niet chronologisch, maar logisch beschouwd – de brief van 9 okt. aan Hans).


  1. Hans Dütting, zie de dramatis personae. []
  2. Zie brief 18 aan Hans Dütting. []
  3. Dagboekbladen, over Mulisch’ De compositie van de wereld, werd door Hans Dütting niet opgenomen in Kritisch nabeeld. Beschouwingen over het werk van Harry Mulisch, Baarn 1982. []

Plaats een reactie